VÝUKOVÉ MATERIÁLY PRO ŽÁKY S SPU
MOŽNOSTI OVLIVNĚNÍ PROJEVŮ ADHD
Po otevření odkazu https://cviceni.testy.sweb.cz/index.htm zde najdete spoustu praktických materiálů a pracovních listů, které využívají při práci s dětmi s SPU multisenzorického učení. V této sekci naleznete i konkrétní postupy, jaké může učitel použít. Projevy ADHD a možnosti ovlivnění i doporučení pro práci s dětmi s ADHD.
Výukové materiály
https://cviceni.testy.sweb.cz/index.htm
Jaké konkrétní postupy může učitel použít?
Dyslexie - specifická porucha čtení, snížená schopnost naučit se číst běžnými vyučovacími metodami
- respektovat aktuální úroveň čtenářských dovedností (např. nechat dítě slabikovat)
nerespektováním dítě fixuje nesprávné postupy a snižuje se efekt nápravy !
- při čtení textu - krátké texty, obtížnější slova procvičit předem. Používat zásadu krátce a častěji, cvičíme orientaci v textu.
- nevyvolávat na, hlasité čtení, nenechat ostatní negativně reagovat
- respektovat pomalejší tempo, nehodnotit to, co se nestihne, zkrátit požadovaný úkol
- při opisu a přepisu průběžně kontrolovat, zda dítě správně přečte předlohu
- při opravě diktátu nechat delší čas na kontrolu
- při ověřování znalostí písmen volt jednoduchá kratší zadání, pomoci s přečtením instrukce, ověřit porozumění
- je důležité citlivě upozorňovat na chyby (ne: máš to špatně, ale: oprav si ...
- zapojení co nejvíce smyslů v kombinaci se slovem, pohybem, rytmizací. Dítě si pak lépe zapamatuje, uchová a vybavuje
- podporovat nejen výkon, ale i snahu a drobné dílčí úspěchy !
- délku a náročnost DÚ přizpůsobit obtížím dítěte
- k domácí přípravě zadávat pouze přiměřený text - respektovat úroveň reedukace
- instruovat rodiče - aby postupy ve škole a doma byly v souladu (číst krátce a často)
Dysortografie - specifická poruch pravopisu
- nenaléhat na pohotovou aplikaci, dát více času na osvojení pravidel
- při opravě diktátu nepoužívat kontrastní barvu k označení chyb, aby nedošlo u dítěte k fixaci
- diktát předem procvičit ( např. jako opis za DÚ)
- respektovat pomalejší tempo psaní
- důsledná kontrola napsaného (upozornit na počet přetrvávajících chyb)
- v cizím jazyce tolerovat foneticky správně napsaná slova
- v matematice - je nutné odlišit chybné zaznamenání od nezvládnutého učiva
- v naukových předmětech - tolerovat zkrácení zápisů, volit stručné písemné odpovědi, testové formy s volbou odpovědi
PROJEVY ADHD A MOŽNOSTI OVLIVNĚNÍ
- nenutit násilně ke klidu (tolerovat psychomotorický neklid)
- nedávat mu za příklad klidnější děti
- umožnit dostatek pohybového uvolnění
- střídání činností po 10 - 20 min. (mít připravený konkrétní program a použít dle situace)
- střídání činností i u DÚ (ovšem vždy dokončit domluvenou činnost)
- změny polohy - relaxace - sed na židli s položenou hlavou, pohádka
- drobný neklid řešit očním kontaktem, zklidňujícím dotykem, ne napomínáním !
- za zklidnění vždy zvlášť pochválit
- pravidelný režim - neklid je často vyvoláván nejistotou a nedostatkem jasných pravidel.
- zaměřit se na nácvik jemné motoriky - modelování, navlékání korálků, vystřihávání, dokreslování - lze použít i materiály na reedukaci SPU.
DOPORUČENÍ PRO PRÁCI S DĚTMI S ADHD
- komunikovat jasně, nastavovat hranice, aktivně naslouchat pocitům dítěte, využívat individuální a skupinovou práci, umět vstupovat do konfliktů a řešit je
- zajistit odpočinkový kout (část učebny) - důležité místo pro relaxaci žáka, ale i plnění požadavků učitele, které nevyžadují práci v lavici individuální četba, studium..)
- umožnit alternativní činnosti - zaměstnat ruce, uvolňovací cviky, úkoly s manipulací
- podpořit aktivity, ve kterých dítě vyniká - dítě potřebuje subjektivně více pochvaly než ostatní děti, zajistit dítěti pocit úspěchu, aby se cítilo dobře, aby dosáhlo požadavkům. Více pozitivních hodnocení, negativní co nejvíce redukovat.
- uvědomit si, že dítě s ADHD potřebuje pozornost. Proto - chodit mezi lavicemi, okolo něho, pomoct mu udržovat pořádek na lavici.
- učit dítě dokončovat započatou práci - být důsledný.
- Oznámit včas konec práce, hodiny, nebo změnu činnosti. Tyto děti často nestíhají. Některé z nich potřebují více času na práci, nebo jasnou instrukci, že můžou dělat jen tolik, co stihnou.
- učit děti vnášet do práce systém, pomáhat jim při volbě strategií učení, učit děti řadit činnosti podle důležitosti, učit pracovat podle kalendáře, diáře.
- jasně stanovit normy - jasné hranice - co je přijatelné a důsledně trvat na těchto normách
- pokyny sdělovat postupně, ne dávat jich více najednou