VÝUKOVÉ MATERIÁLY PRO ŽÁKY S SPU
MOŽNOSTI OVLIVNĚNÍ PROJEVŮ ADHD

Po otevření odkazu https://cviceni.testy.sweb.cz/index.htm zde najdete spoustu praktických materiálů a pracovních listů, které využívají při práci s dětmi s SPU  multisenzorického učení. V této sekci naleznete i konkrétní postupy, jaké může učitel použít. Projevy ADHD a možnosti ovlivnění i doporučení pro práci s dětmi s ADHD.


Výukové materiály

https://cviceni.testy.sweb.cz/index.htm

Jaké konkrétní postupy může učitel použít?

Dyslexie - specifická porucha čtení, snížená schopnost naučit se číst běžnými vyučovacími metodami

  • respektovat aktuální úroveň čtenářských dovedností (např. nechat dítě slabikovat)

nerespektováním dítě fixuje nesprávné postupy a snižuje se efekt nápravy !

  • při čtení textu - krátké texty, obtížnější slova procvičit předem. Používat zásadu krátce a častěji, cvičíme orientaci v textu.
  • nevyvolávat na, hlasité čtení, nenechat ostatní negativně reagovat
  • respektovat pomalejší tempo, nehodnotit to, co se nestihne, zkrátit požadovaný úkol
  • při opisu a přepisu průběžně kontrolovat, zda dítě správně přečte předlohu
  • při opravě diktátu nechat delší čas na kontrolu
  • při ověřování znalostí písmen volt jednoduchá kratší zadání, pomoci s přečtením instrukce, ověřit porozumění
  • je důležité citlivě upozorňovat na chyby (ne: máš to špatně, ale: oprav si ...
  • zapojení co nejvíce smyslů v kombinaci se slovem, pohybem, rytmizací. Dítě si pak lépe zapamatuje, uchová a vybavuje
  • podporovat nejen výkon, ale i snahu a drobné dílčí úspěchy !
  • délku a náročnost DÚ přizpůsobit obtížím dítěte
  • k domácí přípravě zadávat pouze přiměřený text - respektovat úroveň reedukace
  • instruovat rodiče - aby postupy ve škole a doma byly v souladu (číst krátce a často)

Dysortografie - specifická poruch pravopisu

  • nenaléhat na pohotovou aplikaci, dát více času na osvojení pravidel
  • při opravě diktátu nepoužívat kontrastní barvu k označení chyb, aby nedošlo u dítěte k fixaci
  • diktát předem procvičit ( např. jako opis za DÚ)
  • respektovat pomalejší tempo psaní
  • důsledná kontrola napsaného (upozornit na počet přetrvávajících chyb)
  • v cizím jazyce tolerovat foneticky správně napsaná slova
  • v matematice - je nutné odlišit chybné zaznamenání od nezvládnutého učiva
  • v naukových předmětech - tolerovat zkrácení zápisů, volit stručné písemné odpovědi, testové formy s volbou odpovědi

PROJEVY ADHD A MOŽNOSTI OVLIVNĚNÍ

  • nenutit násilně ke klidu (tolerovat psychomotorický neklid)
  • nedávat mu za příklad klidnější děti
  • umožnit dostatek pohybového uvolnění
  • střídání činností po 10 - 20 min. (mít připravený konkrétní program a použít dle situace)
  • střídání činností i u DÚ (ovšem vždy dokončit domluvenou činnost)
  • změny polohy - relaxace - sed na židli s položenou hlavou, pohádka
  • drobný neklid řešit očním kontaktem, zklidňujícím dotykem, ne napomínáním !
  • za zklidnění vždy zvlášť pochválit
  • pravidelný režim - neklid je často vyvoláván nejistotou a nedostatkem jasných pravidel.
  • zaměřit se na nácvik jemné motoriky - modelování, navlékání korálků, vystřihávání, dokreslování - lze použít i materiály na reedukaci SPU.

DOPORUČENÍ PRO PRÁCI S DĚTMI S ADHD

  • komunikovat jasně, nastavovat hranice, aktivně naslouchat pocitům dítěte, využívat individuální a skupinovou práci, umět vstupovat do konfliktů a řešit je
  • zajistit odpočinkový kout (část učebny) - důležité místo pro relaxaci žáka, ale i plnění požadavků učitele, které nevyžadují práci v lavici individuální četba, studium..)
  • umožnit alternativní činnosti - zaměstnat ruce, uvolňovací cviky, úkoly s manipulací
  • podpořit aktivity, ve kterých dítě vyniká - dítě potřebuje subjektivně více pochvaly než ostatní děti, zajistit dítěti pocit úspěchu, aby se cítilo dobře, aby dosáhlo požadavkům. Více pozitivních hodnocení, negativní co nejvíce redukovat.
  • uvědomit si, že dítě s ADHD potřebuje pozornost. Proto - chodit mezi lavicemi, okolo něho, pomoct mu udržovat pořádek na lavici.
  • učit dítě dokončovat započatou práci - být důsledný.
  • Oznámit včas konec práce, hodiny, nebo změnu činnosti. Tyto děti často nestíhají. Některé z nich potřebují více času na práci, nebo jasnou instrukci, že můžou dělat jen tolik, co stihnou.
  • učit děti vnášet do práce systém, pomáhat jim při volbě strategií učení, učit děti řadit činnosti podle důležitosti, učit pracovat podle kalendáře, diáře.
  • jasně stanovit normy - jasné hranice - co je přijatelné a důsledně trvat na těchto normách
  • pokyny sdělovat postupně, ne dávat jich více najednou
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky